Volto subito Koreografi Virpi Pahkinen

Scenografi och ljus Jens Sethzman

cdb9665f4cVirp Pahkinen har skapat en koreografi för 6 dansare med sig själv. Det är ett fascinerande verk som hade premiär på Kulturhuset i Stockholm 2014 som nu exklusivt gästar Kulturhuset i Ytterjärna. Som alltid är hennes dans mer än samtida och framtida – den är ett snitt in i kosmos gåta och uppenbarelse. Och rör vid vårt livs nerv – tiden och innehållet i tillvaron. Fantastiskt vacker är!

Hastighetsteoretikern Paul Virilio har målat upp en negativ horisont med sitt begrepp dromologi, där teknologins fysiska hastighet påverkar hela samhället. Våra sinnen bedövas av allt snabbare, effektivare och alltomslukande flimmer. Det som rör sig snabbt tenderar att dominera det som rör sig långsamt. Virpi Pahkinen vill med Volti Subito vända koreografins ansikte mot det som hand- lar om människans inre hastighet. De digitala informationskaskaderna dränerar våra organiska minnen till en platt och uttorkad trädgård.
Koreograf Virpi Pahkinen

Dansare Fredrik Quiñones, Tyra Wigg, Pontus Sundset, Renata Simon, Virpi Pahkinen, Sakari Romero Tuurala

Musik Gunnar Idenstam, Jonas Sjöblom

Scenografi och ljus Jens Sethzman