TEKNIKENS UNDER

Cecilia Zilliacus, Øyvor Volle – violin, Malin Broman, Vicki Powell – viola, Johannes Rostamo, Jakob Koranyi – violoncell, Sigrid Granit – bas

OM EVENEMANGET

Länk till sändningen på YouTube kommer inom kort.

UPPLEV KONSERTEN VIA ZOOM

Här kan du först lyssna på försnack med intervjuer och introduktion av dagens tema. Sedan kan du under själva konserten hoppa mellan musikers egna kameror för att kunna vara mitt i ensemblen under deras olika insatser. Du kan också mingla i foajén i pausen (och kanske träffa några att samtala med en stund) och sedan vara med på eftersnack med artisterna efter konserten.

https://us02web.zoom.us/j/89751079370

PROGRAM

C Debussy Pagodes 5′
Simon Crawford-Phillips – piano

J Cage ur Sonatas & Interludes 8′
Sonat 1
Sonat 2
Sonat 3
Sonat 4
Peter Friis Johansson – piano

J Pohjonen duETude för viola och artificiell intelligens 7′
Vicki Powell – viola, MyPianist – piano

G Tailleferre sonat för violin no 1 20’
Malin Broman – violin, Simon Crawford-Phillips – piano

– PAUS – Studiosamtal: Camilla Lundberg + ZOOM

J Mühlrad Tefile (sats 4) 2′
Cecilia Zilliacus, Øyvor Volle – violin, Vicki Powell, Malin Broman – viola, Jakob Koranyi, Johannes Rostamo – violoncell

J Wolfe With a blue dress violins 9′
Øyvor Volle, Liza Ferschtman – violin/video

R Strauss Metamorfoser i arrangemang för stråkseptett av Rudolf Leopold 28′
Cecilia Zilliacus, Øyvor Volle – violin, Malin Broman, Vicki Powell – viola, Johannes Rostamo, Jakob Koranyi – violoncell, Sigrid Granit – bas

OBS!
ETT FÅTAL BILJETTER SÄLJES TILL PUBLIK I KULTURHUSET I YTTERJÄRNA. FÖRST TILL KVARN. BOKA BILJETTERNA HÄR

OM KONSERTEN:

Tekniska genombrott har alltid gjort avtryck i samtidens kultur. Boktryckarkonstens effekter för litteraturen, elektrifieringens inverkan på gitarrerna, internets möjliggörande av kollaborativa konstverk och gamelans genomslag i västvärlden efter världsutställningen i Paris kan nämnas. Vilka tekniksprång sker idag och vilka nya uttryck medför de? Vet du till exempel hur en AI-pianist låter?

Kvällens konsert börjar med Debussys verk Pagodes där han låtit sig inspireras av världsutställningen i Paris 1889. Detta år strömmar influenser från fjärran östern in i staden och ger upphov till en kreativ explosion. I Pagodes hör vi tydliga spår av Pagodens struktur och ljudet av en gamelanorkester. John Cage är även han starkt influerad av kultur och filosofi från öst och ofta möter dessa de moderna ljuden från västvärldens hushållsmaskiner och transportmedel. I det banbrytande verket Sonater och Interlud läggs stor vikt vid preparerandet av flygeln vilket gör att det ibland låter som allt annat än ett piano. Sedan är det dags att höra världspremiären av världens förmodligen första kammarmusikverk skrivet för AI-musiker. I duETude för viola och MyPianist har finländaren Joonas Pohjonen specialkomponerat ett verk som tar till vara på AI-pianisten och violastens unika kombinerade egenskaper. Programmet MyPianist har skapats av Joonas bror Juho Pohjonen som innan pandemin bröt ut var bokad att spela på JFA 2020. Germaine Tailleferre var en av de första kompositörerna att i början av 1900-talet skriva musik för det nya filmmediet. Trots en rik och varierad verklista har hon i Sverige förblivit relativt okänd. Här får vi äntligen höra hennes sonat för violin och piano. Efter paus avtäcks den 4e satsen ur Jacob Mühlrads nyskrivna Tefila vilket följs upp av Julia Wolfes With a Blue Dress där Liza Ferschtman gästar oss i digital form. Konserten avslutas med Richard Strauss Metamorphoser i original för 23 solostråkar men ikväll i den omtyckta versionen för stråkseptett. Verket skrevs under andra världskrigets sista veckor och ses av många som ett sorgearbete av de otänkbara höjder av grymhet och förstörelse som mänskligheten genom sina tekniska landvinningar nu gjort sig kapabel och skyldig till.



Hemsida: https://jarnafestivalacademy.com/sv/hem/