NOSOTROS KÖREN
Pris Ord: 220 Pens: 165 Stud: 110
Linnea Ehrnlund – sopran
Olof Oscarsson – tenor
Erlend Sander – bas
Renate Hellmundt – piano
Lennart Nilo – dirigent
Orkesterensemble
PROGRAM
Schubertkonsert
Lördag 1 oktober 2016 kl 19.00
Hymn till den evige dikt av Friedrich Schiller
Orkesterarrangemang L Nilo Nosotroskören och orkester
Erlkönig dikt av Johan Wolfgang von Goethe Erlend Sander Bas
Nacht und Träume dikt av Matthäus von Collin Erlend Sander Bas
Du bist die ruhe dikt av Friedrich Rückert Linnea Ehrnlund Sopran
Trio opus 100 Ess-dur 2:a sats
Åsa Harald Violin Renate Hellmundt piano Aina James Bergh cello
Frühlingsglaube dikt av Johann Ludwig Uhland Olof Oscarson Tenor
Längtans blå blomma ur teatermusik till ”Rosamunda”
Svensk test av H Alfredsson och T Danielsson
Körarrangemang L Bagge/Bearbetad av L Nilo
Nosotroskören och orkester
Ave Maria Latinsk bön
Körarrangemang R Peters
Olof Oscarson/Nosotroskören och orkester
Renate Hellmundt pianoackompanjemang till alla sånger
Dirigent Lennart Nilo
———————————————————————Paus——————————————————————–
Mässa i G-dur
för kör, orkester och solister
Kyrie
Gloria
Credo
Sanctus
Benedictus
Agnus dei
Schubertkonsert
Ytterjärna Kulturhus
Lördag 1 oktober 2016 kl 19.00
Nosotroskören med orkester och solister
Franz Schubert föddes i Wien 1797. Det var en tid då varken tåg eller bilar hade börjat sitt segertåg över världen. Inspelade ljud eller fotografiska bilder var inte heller uppfunna. Musiken uppstod där det fanns människor som kom tillsammans och musicerade gemensamt.
Wien var vid denna tid ett musikaliskt centrum, och den musik som uppstod och verkade där under 1700-talet, har givit namn till en hel epok i musikhistorien: ”Wienklassicism.”
Framträdande namn och föregångare till Schubert, var Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart och Ludwig van Beethoven.
Schubert beundrade särskilt Beethovens musik, och han hade nog en hel del komplex över att han inte tyckte sig kunna nå upp till hans nivå. Visserligen komponerade Schubert 9 symfonier, men hans mest framträdande skapande, låg i de mer intima musikaliska formerna, såsom kammarmusik, pianostycken och sånger med pianoackompanjemang.
De vackra sköna melodierna och harmonierna, strömmade oförtröttligt ur hans hand.
Efter sin död efterlämnade han 1250 kompositioner. Endast ett fåtal av dem, hann komma i tryck under hans livstid.
Fadern ville att han skulle bli lärare och skaffa sig ett ”stadgat” yrke. Schubert uppfyllde även faderns vilja och utbildade sig till lärare, men blev bara verksam inom yrket, med mindre lyckat resultat, i 2 år.
Schubert led av konflikten mellan yrkestvånget och skapardriften, han säger:
”Jag är född enbart till att komponera. Jag borde ha underhåll av staten”
Han levde under knappa omständigheter. Hans önskan om att staten skulle försörja honom, blev aldrig uppfyllt, men vännerna och särskilt lotteridirektör Joseph von Spaun, stöttade honom ekonomiskt. Den resterande tiden av sitt korta liv, som ensam ungkarl, tillbringade Schubert med att komponera musik på morgon och förmiddagstimmarna.
Eftermiddagstimmarna tillbringade Schubert på Wiens caféer, där han drack svart kaffe, rökte och läste tidningar. På kvällarna besökte han någon teater eller operaföreställning, eller sammanträffade med vänner.
Ett mycket välbekant inslag i hans liv, var de så kallade ”Schubertiaderna”, där vännen operasångaren Vogl, sjöng hans sånger, till ackompanjemang av Schubert själv vid flygeln. Vännerna samlades runt flygeln och lyssnade hänfört till musiken.
Schubert bildar en bro i musikhistorien, från Wienklassicism till ”Romantiken”, som blev den förhärskande musikstilen under 1800-talet.
På våren 1828 vid 31 års ålder, insjuknade Schubert och dog i november samma år.
Schuberts musik lever vidare 200 år senare, ända in i vår tid och hans musik ger människor tröst och läkedom, kraft och energi.
Musiken som visar vägen till en högre dimension, anande ett ”Nangijala”, bortom tid och rum,………. det eviga!
Författat av Lennart Nilo
Orkestern
Violin 1 Åsa Harald Catalina Langborn
Violin 2 Andrea Gerretsen Anna Trensing
Viola Margareta van der Ende
Cello Aina James Bergh
Kontrabas Jan-Olof Gullö
Trumpet Gyöngyi Csomos
Timpani Martin Strand
(Olof Oscarson är organisatör och samordnare av orkestern)
Nosotroskören
Sopran: Eva Bergvall Tora Nyberg Berit Jonsson Gerrie Neef Kerstin Bång
Lisbeth Pettersson Marie Louise Lindwall Ninne Olsson
Maria Johansson Elisabeth Berfors Lena Kästel
Alt: Ancki Weckström Anna Linnman Birgitta Wagner Brita Bartos Marit Ekern
Lena Thunstam Inger Linden Frauke Kuhfuss Inger Stenius
Tenor: Hilmar Gerber Imre Smit Fant Wilbert Beyer Tim Nowak Håkan Zätterlund
Bas: Andreas Gloor David Harrison Johannes Kästel Kåre Bång Nigel Wells
Anders Karlsson
Nosotroskören bildades år 2001 ur ett behov av föräldrar i Mariaskolan i Järna, att sjunga tillsammans. Körens första ledare var Mary Barratt-Due. Kören har sedan levt vidare under åren som en fristående fyrstämmigt blandad kör. Efter att Mary flyttade till Norge, så har kören letts och dirigerats av Göran Sjölin, Sara Mårtensson, Olof Oscarsson och Ingrid Häggström.
Kören har framträtt och givit många konserter under sin 15-åriga levnad, med körverk som t. ex.:
”Missa Criolla” av A Ramirez, ”Förklädd Gud” av L E Larsson, ”Dido och Aeneas” av H Purcell,
”Requiem” av Gabriel Fauré, ”Mässa i Folkton” av Alf Hambe, ”Ett bondbröllop” av August Söderman och ”Juloratoriet” del 1, av J S Bach.
Olof Oscarson
Utbildad vid musikhögskolan i Piteå och Stora Sköndal, Stockholm.
Olof har fått sin huvudsakliga sångutbildning av Berle Sanford Rosenberg. Är verksam som kantor i Ragnhildskyrkan i Södertälje. Olof har även varit tidigare körledare till Nosotroskören som ledde fram till framgångsrika konserter med bl.a. en uppsättning av ”Dido och Aeneas” och en konsert med ”Förklädd Gud”.
Linnea Ehrnlund
Utbildad vid Högskolan för scen och musik vid Göteborgs Universitet. Hon har även studerat bel canto för Berle Sandford Rosenberg (USA). Linnea är flitigt anlitad konsertsångerska och sång och körpedagog.
Erlend Sander Erlend Sander har studerat sång för Berle Sanford Rosenberg, själv en elev Verdi-tenoren Carlo Bergonzi. Genom ett stipendium så flyttade Erlend till Budapest för att studera för coachen Zoltan Neumark. Efter avslutade studier, så har Erlend Sander sjungit rollen som Fiorello i Rossinis opera Barberaren i Sevilla, i Ungern, Leporello och Il Commendatore i operan Don Giovanni i Österrike, samt gjort många romanskonserter i Norge, Sverige, och Ungern. Han har ett särskilt intresse för konst-sång, och en stor vidd i sin repertoar som spänner från engelsk medeltida musik, tyska lieder och ungersk folk-sång till opera och sakral repertoar.
Renate Hellmundt Sin pianobana började Renate som 6-åring, på G F Händel-konservatoriet i Halle i Tyskland. Sedan fortsatte hon sin pianistutbildning vid ”SpecialSchule für Musik”också i Halle. Efter det blev det fortsatta studier på ”Hochschule für Musik und Theater” i Leipzig. Renate arbetar som frilansande pianist och är mycket flitigt anlitad och mycket uppskattad av bl.a. Nosotroskören.
Åsa Harald Åsa Harald är utbildad violinist vid Musikhögskolan i Stockholm. Där tog hon master-in-examen 2006. Åsa har engagerats vid en mängd olika orkestrar och även uppträtt som solist. Som stipendiat har hon fortbildat sig på musikkonservatoriet i Sassari på Sardinien i Italien.
Aina James Bergh Utbildade sig till cellist vid Kammarmusikerutbildningen, Mälardalens Högskola. Hon har medverkat som musiker i flertalet teateruppsättningar och spelar för närvarande i Fria Proteaterns föreställning med musik av Vladimir Vysotskij. Aina medverkade även vid Nosotroskörens uppförande av Juloratoriet del 1 Av J S Bach i Vårdinge kyrka förra året 2015.
Lennart Nilo har studerat kördirigering för Eric Ericson, samt sångmetodik för Maj-Britt Lannfjäll, vid musikhögskolan i Stockholm. Han har även deltagit i dirigeringskurs för den norske dirigenten
Tone Bianca Sparre Dahl. Lennart har genomfört större körprojekt med barn och ungdomar på olika skolor genom åren och bedrev fristående barn och ungdoms-körverksamhet med namnet ”Gärna unga röster”, under en period.
Nuvarande ledare för Nosotroskören.
Några tankar om musik
”Sånger är tankar som sjunges ut med andningsluften, när människor blir berörda av stor kraft och inte låter sig nöjas med allmämt prat”
Innuit-ordspråk
”Musiken är världsspråket, och behöver inte översättas, den talar från själ till själ”
Berthold Auerbach
”Livet glider undan. De yttre formernas värld nöts ut och förnyas. Du allena förgår inte, du odödliga musik. Du har den frid som utstrålar från stjärnorna, som i de nattliga fältens rymder plöjer sina ljusskimrande fåror. Gömd mot ditt hjärta, lyssnar jag till det eviga livets pulsslag.”
Romain Rolland
”Jag kan inte uppfatta andemeningen med musiken annat än kärleken.”
Richard Wagner
4