Recital Anna Larsson, mezzosopran Francisca Skoogh, piano

Fyra söndagskonserter 2020-2021

Pris Ord: 400 Pens: 400 Stud: 400

I ett unikt samarbete mellan Kulturhuset och Järna Festival Academy inleds denna högklassiga konserter med Anna Larsson en av Sveriges mest kända sångerskor med världen som arbetsfält. Tillsammans med den fantastiska Francisca Skoog vid flygeln.

Anna Larsson

Med sin vackra, rika och kraftfulla röst gjorde Anna Larsson sin internationella debut 1997 i Mahlers ”Resurrection” -symfoni med Claudio Abbado och Berlin Philhamonic Orchestra, och hennes operadebut som Erda i Wagners ”Das Rheingold” dirigerat av Daniel Barenboim på Staatsoper Unter den Linden, Berlin.

Båda dessa roller har Larsson gjort sina egna, och Larsson anses vara det ledande ljuset i både Erdas roll och Mahlers verk idag. Hennes anspråkslösa personlighet maskerar en intelligent och dynamisk uppsättning tolkningsförmågor, som är lika hemma på konsertplattformen och opera scenen.

Francisca Skoogh

Francisca Skoogh debuterade vid 13 års ålder med Helsingborgs Symfoniorkester och har sedan dess etablerat sig som en av Sveriges främsta konsertpianister. Hon har erhållit det prestigefyllda ”Premier Prix” i både kammarmusik och piano vid Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris samt ”Solistdiplom” vid Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. Under åren har Francisca deltagit framgångsrikt både i nationella och internationella tävlingar och har bl. a erhållit andra pris i Michelangelitävlingen samt är vinnare av Solistpriset.

Alma Mahler ur Fünf Lieder

Die stille Stadt (Dehmel)

Laue Sommernacht (Falke)

Bei dir ist es Traut (Rilke)