MED RYGGEN MOT FRAMTIDEN

Anne Sofie von Otter – sång, Simon Crawford-Phillips – piano Cecilia Zilliacus, Øyvor Volle – violin, Vicki Powell, Malin Broman – viola, Jakob Koranyi, Johannes Rostamo – violoncell Ylva Larsdotter – violin, Peter Friis Johansson – piano

OM EVENEMANGET

A Pärt Mozart – Adagio för piano trio 7′
Cecilia Zilliacus – violin, Jakob Koranyi – violoncell, Simon Crawford-Phillips – piano

D Sjostakovitj ur Sex verser av Marina Tsvetajeva op. 143 10’
Anne Sofie von Otter – sång, Simon Crawford-Phillips – piano

Dietrich/Schumann/Brahms FAE sonata 25′
Allegro (Dietrich)
Intermezzo (Schumann)
Scherzo (Brahms)
Finale (Schumann)
Cecilia Zilliacus – violin, Simon Crawford-Phillips – piano

– PAUS – Studiosamtal: Camilla Lundberg + ZOOM

J Mühlrad Tefila (sats 2) 2′
Cecilia Zilliacus, Øyvor Volle – violin, Vicki Powell, Malin Broman – viola, Jakob Koranyi, Johannes Rostamo – violoncell

E Elgar Pianokvintett Op. 84 36′
Moderato – Allegro
Adagio
Andante – Allegro
Øyvor Volle, Ylva Larsdotter – violin, Vicki Powell – viola, Johannes Rostamo – violoncell, Peter Friis Johansson – piano

OBS!
ETT FÅTAL BILJETTER SÄLJES TILL PUBLIK I KULTURHUSET I YTTERJÄRNA. FÖRST TILL KVARN. BOKA BILJETTERNA HÄR

OM KONSERTEN:

När vi konfronteras med ny information, nya kulturer eller en ny världsbild är en given reaktion att vända sig till det bekanta, det hemtama, det trygga. Kvällens konsert undersöker vår konservativa ådra, viljan att förvalta, bevara och bygga vidare men även vår ovilja att förändras och misstänksamheten mot det som är nytt.

I Pärts intensivt lågmälda Mozart – Adagio kommenterar kompositören ömsint Mozarts vackra Adagio från pianosonaten i F dur och skapar med små medel ny musik av den gamla. Schumann, Brahms och Dietrich skrev tillsammans en sonat till sin gemensamme vän, violinisten Joseph Joachim. Verket baseras på Jochims uttalade livsmotto: Frei aber einsam – Fri men ensam. Mottot härstammar från samtidens romantiska idéer om den skapande konstnären…. Efter paus hör vi Jacob Mühlrads rykande färska miniatyr, inspirerad av tematiken. Konserten avslutas med Elgars monumentala pianokvintett i a-moll. Elgar förknippas ofta med det koloniala Englands sista suck, en tid innan världskrig och politiska förändringar slog hål på drömmarna om imperiet. Musiken beskrivs idag ofta som pompös, sentimental och konservativ men var av sin samtid hyllad som progressiv, smart och vågad.