Från Mörker till Ljus

Kammarmusik

Henry Cowell – Three Irish Legends – Peter Friis Johansson
George Crumb – Black Angels – Alissa Margulis, Berit Cardas, Ida Bryhn, Jakob Koranyi
-PAUS-
Claude Debussy – Cellosonat – Torleif Thedéen, Juho Pohjonen
Fanny Mendelssohn-Hensel – Piano Trio – Alissa Margulis, Torleif Thedéen, Peter Friis Johansson

 

Köp Biljetter Här!

 

Välkommen till en dramatisk kammarmusikkonsert som utforskar konstrasterna mellan det ljusa och det mörka. Repertoaren sträcker sig från klassiskt till mer moderna tongångar och kommer ta dig som lyssnar på en emotionell resa genom en rad ljudlandskap och stämningar.

 

 

Konserten inleds med Henry Cowells Tre Irländska Legender framförda av Peter Friis Johansson. Cowell klär de uråldriga irländska folkmelodierna i en modernistisk dräkt och uppfinner för sin tid helt nya sätt att behandla instrumentet. Detta verk skrevs redan 1917 och blev stilbildande för en hel generation amerikanska tonsättare.

 

Efter Cowell följer ett i det närmaste legendariskt verk, nämligen George Crumbs Black Angels för stråkkvartett. Verket skrevs som en kommentar till Vietnamkriget och de elektriska insekter som Crumb syftar på i verkets inledande och avslutande delar är de amerikanska attackhelikoptrarna. Samtidigt pekar verket på många sätt bakåt mot historien som varit och refererar till flertalet kända verk, såsom exempelvis Schubert Döden och Flickan. Black Angels har kommit att bli ett av den moderna musikens mest spelade och uppskattade verk, och denna i sanning fysiska musik lämnar knappast någon lyssnare oberörd.

 

Efter paus möter vi Claude Debussys Cellosonat framförd av Torleif Thedéen och Juho Pohjonen. Verket uruppfördes samma år som Cowells Legender och skrevs alltså under Debussys sista tid i livet, men de två verken kunde inte skilja sig mer åt. Istället för att uppfinna något nytt som han gjort tidigare under livet blickar Debussy istället bakåt mot de stora franska barockmästarna och deras rena klanger.

 

Konserten avslutas med Fanny Hensels (född Mendelssohn) fantastiska Pianotrio. Likt många samtida kvinnliga tonsättare gavs Fanny inte på samma sätt som sin välkände bror Felix möjligheten till en karriär inom musiken. Trots det finns idag en relativt stor produktion bevarad och en del av hennes verk gavs faktiskt ut under broderns namn. Fanny var en unik tonsättare med en otrolig känsla för vackra melodier och när vi framförde hennes stråkkvartett på festivalen 2019 blev det direkt en publikfavorit. Stråkkvartetten återkommer på festivalens sista konsert och det är en stor glädje att på denna konsert även presentera hennes minst lika kraftgivande pianotrio!