CIRKUS CIRKÖR EPIFÓNIMA

ETT VERK AV TILDE BJÖRFORS MED CIRKÖR OCH BARA KVINNOR (lämplig från 10 år)

Epifónima

Tilde Björfors och Cirkus Cirkörs nästa produktion Epifónima är inspirerad av kvinnors röster, strävan och sätt att skapa och organisera sig på. Förebilderna sträcker sig från gudinnan Ishtar1, Hildegard af Bingen2, Beginrörelsen3 och Pockettidningen R4 fram till dagens kämpar som Fatemeh Khavari5och Tarana Burke6. Vi vill lyfta och hylla det mod och de värderingar som har krävts för att skapa förändring. I ödmjuk beundran länkar vi oss till den långa kedja av kvinnor som banat väg för att vi är där vi är idag, med möjlighet att blicka framåt.

Epifónima, som betyder ”utrop” på grekiska, är en naturlig fortsättning på Tilde Björfors senaste föreställningar Borders, Limits och Movements som kretsat kring gränser, begränsningar och migration.

”I mitt praktiska såväl som konstnärliga arbete med gränser har det blivit allt tydligare att nästa steg, det som krävs för att hantera de utmaningar som världen står inför, är att vi lyfter/använder de värden som traditionellt setts som ’kvinnliga’, och som i dag har låg status.”

TILDE BJÖRFORS

”Vi har ju redan sett vad krig skapar och vilka låsningar det leder till! I den här produktionen vill vi undersöka vad som händer om vi bryter de traditionella hierarkierna, tänker cirklar istället för räta vinklar, ser varandra i ögonhöjd istället för uppifrån och ner, och går i bredd istället för på led.”

TILDE BJÖRFORS

Sju kvinnliga cirkusartister
I Epifónima jobbar ensemblen gränsöverskridande och medskapande tillsammans med det kreativa teamet. Föreställningen är ett allkonstverk skapat av alla inblandade. Ensemblen består av sju kvinnliga cirkusartister med ursprung från Grekland, Kanada, Palestina, Polen, Sverige och Schweiz.

Rätt till en röst – rösträtt
Musiken komponeras av Rebekka Karijord, som tidigare gjort musiken till Cirkus Cirkörs föreställning Wear it like a crown. Musiken skapas huvudsakligen av rytmer och kvinnliga röster som Rebekka har samlat  från världens alla hörn och som blandas med ensemblens egna stämmor

Epifónima produceras i samarbete med Östgötateatern och skapas både i Cirkörhuset i Alby samt i residens i Norrköping i aug/sept 2018

Förebilder
1Gudinnan Ishtar (även kallad Inanna) är en mytologisk gestalt från det gamla Mesopotamien. Hon är en sammansatt gestalt som representerar både krig, aggression och längtan efter makt, men hon representerar också kärlek och erotisk lockelse.

2Hildegard av Bingen (1198-1179) var abbedissa i två kloster – Disibodenberg och Rubertsberg i nuvarande Tyskland. Hildegard är medeltidens centrala mystiker. Hon samlade sina visioner i boken Liber Scivias. Hon komponerade musik som framförs än i dag. Hildegard var den första kvinnan som med auktoritet reste runt i Europa på predikoresor och fungerade som rådgivare till både drottningar och kejsare.

3Beginrörelsen – En religiös rörelse för kvinnor som levde i gemenskap ickehierarkiskt, de levde inte i traditionella kloster utan i städer där de var självförsörjande och skötte många av de städernas sociala funktioner, t ex hjälp till fattiga och sjuka. Deras motstånd mot den kristna kyrkans traditionella strukturer ledde till förföljelse och till att rörelsen på vissa håll förbjöds.

4Pockettidningen R (1970-2010) var en socialpolitisk kulturtidskrift som ägdes av fyra klientorganisationer – RFHL, RSMH, Krum, Alro – och som engagerade sig i frågor om mental ohälsa, missbruk och kriminalitet. Undersökande journalistik var tidningens signum och man arbetade med temanummer som kom ut ca fem gånger per år.

5Fatemeh Khavari – initiativtagare och talesperson för Ung i Sverige som bland annat lett sittstrejken för att stoppa utvisningarna till Afghanistan. Fatemehs kamp för flyktingars rättigheter och att hon väljer att möta hat med kärlek har inspirerat barn och unga långt utanför Sveriges gränser.

6Tarana Burke – amerikansk aktivist som jobbar för unga kvinnors rättigheter och välmående. Hon startade internetkampanjen #MeToo 2006 för att uppmärksamma de sexuella trakasserier som kvinnor utsätts för. Under hösten 2017 har #MeToo växt till en världsomfattande rörelse som fått  flera miljoner kvinnor att berätta om vad de blivit utsatta för.

Kreativt team och ensemble
I Epifónima jobbar ensemblen gränsöverskridande och medskapande tillsammans med det kreativa teamet. Föreställningen är ett allkonstverk skapat av alla inblandade.

Tilde Björfors,  Regi

I bilden: Tilde Björfors

Medverkande Epifonima

Ensemble*

Marianne Ahnlund Teatertekniker, rigg
Lisa Angberg Artist
Eirini Apostolatou Artist
Joakim Björklund Ljudtekniker & scenmästare
Kajsa Bohlin Artist & text
Liv Karlsson Teatertekniker, tyg & attribut
Sarah Lett Artist
Vilhelm Montán Lindberg Ljustekniker
Ashtar Muallem Artist
Lucie N’Duhirahe Artist
Irene Ramilli Regiassistent & turnéledare
Jessica Thorzén Chaufför
Karolina Wojtowicz Artist & text

Kreativt team*
Jonna Bergelin Kostymdesign
Tilde Björfors Regissör
Marta Forsberg Ljuddesign
Susanna Hedin Ljusdesign, Lumination of Sweden
Rebekka Karijord Kompositör, sångtexter
Anna Lagerkvist Påle- och clowncoaching
Kajsa Lindgren Ljuddesign
Linda Sandberg Maskdesign
Fanny Senocq Scenografi & rekvisita
Nandi Vileika Röstcoach
Methinee Wongtrakoon Koreograf

Medarbetare pa Cirkus Cirkör
Alba Di Domenico Narvaez Ekonomiassistent
Amy Fee Producent
Anders Frennberg VD
Stefan Karlström Teknisk producent
Mette Klouman Internationella relationer
Linn Kårelind Illustrationer
Jonas Robin Internationella relationer
Henrik Sundin Kommunikation & marknadsföring
Samt alla andra kontorsakrobater på Cirkus Cirkör

Musik
Musik och sångtexter: Rebekka Karijord

Produktion och mix: Johannes Berglund, Rebekka Karijord, Elias Krantz, Jacob Snavely
Musiker: Christopher Cantillo, Martin Hederos, Maria Holmström, Rebekka Karijord, Amalie Karijord Stokke, Nina Kinert, Elias Krantz, Erik Nilsson, Linnea Olsson,Anders Scherp, Shida Shahabi, Jacob Snavely Mariam Wallentin och Joe Williamson.

I föreställningen framförs även delar av sångerna: ”Oh night يا ليل ما اطولك” skriven av Zahira Sabag och den polska vaggvisan ”Z popielnika na Wojtusia”.

Musiken till föreställningen har skapats genom bidrag till samverkan med komponistöd från Kulturrådet.

Medkreatörer
Saara Ahola Attribut, verkstad
Maryam Barari Pressfoto
Olivia Bergdahl Poet
Isabelle Bergström Produktionsassistent, praktikant Erasmus +
Tom Brand Attribut, verkstad
Fredrik (Fefe) Deijfen Teknisk inspicient
Lotta och Sven Dolling Grafisk design
Gustav Eriksson Attributör
Ellen Fallgren Attribut, verkstad
Klara G Affischfoto
Anton Graaf Attribut, verkstad
Linn Holm Understudy artist
Joel Jedström Medscenograf scenrum
Kekuhi Kealiikanakaole Sång
Anna Ljungqvist Castingworkshops
Elsa Mellin Sömmerska
Jesper Nikolajeff Cirkusrigg
Alba Poveda Salvador Kostymassistent, praktikant Erasmus +
Cilla Roos Mentor för koreograf
Nina Wande Produktionsassistent
Ariellah Winther Cirkusrigg
Britta Wålstedt Cirkusrigg
Östgötateaterns verkstäder

Tack till
Anastasia Akoulov, Johan Bååth, Johan Celander, Sara De Vylder, Sasha Gavrilov, Mirja Jauhiainen, Sanna Kopra
Mira Leonard, Poly Nylin, Nathalie Wahlberg, Simon Wiborn och Peter Åberg
Alla vänner, artister, volontärer, personal och aktivister, som har bidragit till att skapa Cirkus Cirkör och Epifónima.

Urpremiär 7 september 2018 Östgotateatern i Norrköping
Epifónima är producerad i samarbete med Östgötateatern
och är skapad både i Cirkörhuset i Alby samt i residens
i Norrköping i augusti/september 2018.

Cirkus Cirkör stöds av Statens Kulturråd, Stockholms
Läns Landsting, Stockholms Stads Kulturförvaltning
och Botkyrka kommun.

Transportpartner: Scania

*I Epifónima jobbar ensemblen gränsöverskridande och medskapande tillsammans med det kreativa teamet.
Föreställningen är ett allkonstverk skapat av alla inblandade.