Beethoven 250 år – 3x cellosonater

Andreas Brantelid, cello & Peter Friis Johansson, piano

Pris Ord: 280 Pens: 220 Stud: 140


Andreas Brantelid har framträtt världen över med framstående orkestrar och dirigenter. London Philharmonic, BBC Symphony, Netherlands Radio Philharmonic, Seattle Symphony Orchestra, Orchestre des Champs-Elysées och Scottish Chamber Orchestra.

Bland de världsdirigenter han arbetat med finns Andris Nelsons, Esa-Pekka Salonen, Philippe Herreweghe, Thomas Dausgaard och Heinrich Schiff. Han har samarbetat med artister som Gidon Kremer, Joshua Bell och Niko- laj Znaider och framträtt på festivaler som Verbier, Lockenhaus och Kuhmo. Andreas föddes i Köpenhamn 1987 och fick tidigt undervisning på cellon av sin far Ingemar, som var solocellist i orkestern vid Det Kongelige Teater. Solistdebuten skedde som 14-åring med Edward Elgars cellokonsert tillsammans med Det Kongelige Kapel i Köpenhamn.
Andreas Brantelid har vunnit flera priser och utmärkelser, bland annat var han den första skandinav någonsin som vann tävlingen Eurovision Young Musicians i Wien 2006. Året därpå var han Danmarks Radios Symfonior- kesters ”Artist in Residence”.
Trots sin unga ålder har han hunnit göra flera skivinspelningar med bland annat Tjajkovskijs Rokokovariationer, cellokonserter av Schumann och Saint-Saëns, såväl som kammarmusik av Chopin. Sina studier genomförde Andreas vid Musikhögskolan i Malmö för Mats Rondin, Edsbergs slott för Torleif Thedéen och Musikhögskolan i Köln och Kronberg Academy för bland andra Frans Helmerson.
Vid denna konsert framträder han tillsammans med en av JFAs konstnärliga ledare Peter Friis Johansson i ett program som uteslutande utgörs av Beethovens musik.

Foto Marios Taramides

 

 

Peter Friis Johansson

 

Peter Friis Johansson är annorlunda. Hans glödande spel och känsla för subtil klanglig variation, förenat med förmågan att se oväntade konstnärliga samband och utifrån dem skapa raffinerade musikaliska idéer har gett honom epitet som ”nyansernas konung”, ”ljudmagiker” och ”fullblodsgeni”. Han har gjort bejublade framträdanden på flera av världens mest prestigefyllda scener, vunnit tävlingar i högsta internationella konkurrens och samarbetat med flera av vår tids största tonsättare.

Historien börjar dock oglamoröst i en Stockholmsförort när en nio år gammal börjar Peter börjar spela piano för Inger Flyckt i Kulturskolan, vilket blir startskottet för hans musikaliska utveckling. När Peter senare studerar på högskolenivå är hans lärare Anders Kilström och Mats Widlund, och utanför högskolevärlden utvecklas han med Konstantin Bogino som sin mentor.

Redan som student uppmärksammas Peter Friis Johansson flitigt, han genomför flera nordiska turnéer och blir korad till Sveriges unga solist. Tillsammans med Jakob Koranyi spelar han in den CD som utses till årets skiva av tidningen MusicWeb International. Han erövrar pris efter pris i internationella tävlingar, upptäcks av Sveriges Radio som utnämner honom till P2:artist och genomför tillsammans med klarinettisten Emil Jonason en europeisk lanseringsturné med konserter i bland annat Musikverein och Concertgebouw.

Men sommaren 2012 händer det som inte får hända. Peter drabbas av en skada i ett finger och plötsligt är allt annorlunda. För att försörja sig spelar han konserter med nio fungerande fingrar samtidigt som han tränar sin friska vänsterhand, och under en period känns det som att han förlorat ett finger men vunnit en hand. När det skadade fingret efter en lång rehabiliteringsprocess är återställt möter vi en konstnär med helt nya musikaliska möjligheter. Sin internationella comeback gör Peter vid ’Alaska International Piano-e- Competition 2014’, en av USA:s största pianotävlingar och den blir en storartad succé för Peter som kammar hem förstapris, guldmedalj och tar det första steget i sin USA-karriär.

Just nu framför Peter Friis Johansson cykler med Franz Schuberts elva färdigställda pianosonater över hela världen, och 2017 släpps den första av de fem skivor som kommer omfatta hela cykeln. Sven-David Sandströms nya pianokonsert – med premiär våren 2017 tillsammans med Göteborgs symfoniorkester – är ett projekt som initierats och drivits av Peter med stöd av Anders Walls stiftelse och resulterat i ett av 2000- talets mest intressanta verk för piano och orkester. 2018 kommer Peter uruppföra Andrea Tarrodis pianokonsert Stellar Clouds med Stockholms filharmoniska orkester samt bidra till spridningen av vårt gemensamma kulturarv när han framför Wilhelm Stenhammars andra pianokonsert med orkester i USA.

Vid sidan om sin solistverksamhet är Peter en passionerad kammarmusiker som engagerar sig i långtgående samarbetsprojekt med bland andra Andreas Brantelid och Jakob Koranyi. Med Emil Jonason bildar han duon Emil&Peter vars nuvarande projekt ’Worst of Emil&Peter’ sömlöst blandar musik med andra scenkonster. I samma utveckling pekar Peters soloprojekt ’the Final Frontier’, en konsert med science fiction-tema som genom modern teknik uppdaterar pianorecitalen till en konstform skapad för 2010-talets moderna människor.

Sommaren 2016 grundade Peter ’Järna Festival Academy’ [tidigare kallad Ytterjärna Piano Academy] som är ett komplement till unga musikers utbildning vid traditionella musikhögskolor och genom filantropisk verksamhet ämnar fylla de hål som uppstår i svallvågorna av budgetnerskärningar och kostsamma nybyggnationer. Sedan 2015 verkar Peter som lärare vid Musikhögskolan i Västerås och föreläser i idéhistoria och retorik vid Musikhögskolan Ingesund. Han ger även masterclasses vid musikhögskolor i Sverige och utlandet.

Konserten är ett samarbete Kulturhuset i Ytterjäran och Järna Festival Academy och ingår i dess abonnemangsserie – detta är den sista konserten av 4.

Välkomna til 2020 års festival: SE HÄR…

Beethoven 250 år - 3x cellosonater

Andreas Brantelid har framträtt världen över med framstående orkestrar och dirigenter. London Philharmonic, BBC Symphony, Netherlands Radio Philharmonic, Seattle Symphony Orchestra, Orchestre des Champs-Elysées och Scottish Chamber Orchestra.

Event Type: Event

Performer: Person



Biljetter: Ticnet