EDSBERGS KAMMARORKESTER offentligt genrep

Mats Zetterqvist leder elever från Edsberg / Kungl Musikhögskolan i eldfängd prakt Mozart Stravinsky Shostakovich

Pris Ord: 100 Pens: 50


NU när publikantalet är begränsat till 50 personer för kvällens konsert finns möjligheten att istället köpa en extra billig biljett till Edsbergs genrep. Detta kan ibland vara minst lika spännande som att höra själva konserten. Mats Zetterqvists spännande ledning och kommentarer kommer att höras förstärkta så att alla lyssnare kan höra de idéer och synpunkter som ges under genrepet. All musik i programmet spelas och inget hoppas över! Däremot kommer man att stanna mitt i ett stycke och ta om och pröva sig fram som man gör i musikverkstaden. Detta har vi aldrig gjort förut men alla som haft förmånen att höra repetitioner vet att det är en ofta rafflande och givande stund där man för vara med om hur ett verk mejslas fram och även ett avspänt prövande utan konsertens prestationspress. Vi gläder oss åt att kunna erbjuda detta till dem som önskar vara i skapelseverkstaden! Troligen blir hela genrep i ett svep utan någon längre paus. OBS vi i publiken skall sitta glest med hälsosamma avstånd.

Program:

W A Mozart Divertimento F-dur K 138 (11 min)

Allegro

Andante

Presto

I Stravinsky Apollon musagète, balett (1928) (30 min)

Naissance d´Apollon

Variation d´Apollon

Pas d’action

Variation de calliope

Variation de Polymnie

Variation Terpsichore

Variation d´Apollon

Pas de deux

Coda

Apothéose

 

paus

 

D Shostakovich Kammarsymfoni efter stråkkvartett nr 8 op 110a (1960)  (25 min)

Largo

Allegro molto

Allegretto

Largo

Largo

Edsbergs kammarorkester under ledning av Mats Zetterqvist

 

Få kan sitta så absolut tysta som klassiska musiker. Det andlösa ögonlicket av begynnelse när första tonerna sätts ann. Eller den plötsliga pausen. Där i tystnaden lever vårt lyssnande upp. Där strömmar energi och idéer, ande och ljus. Tystnaden är lika viktig som de brusande klangmassorna eller den spröda fioltonen eller det dova knäppet – pizzicatot – på cellosträngen. Ty kärleken till musik inrymmer kärlek till tystnaden. Till detta icke-vara. Det verksamma är det som icke är – lär den gamle kinesiske mästaren ut.

Kanske är därför den klassiska musiken så omtyckt och viktig. Där får vi röra oss i gränstrakterna, virvlas med i dramor men också vila i det tysta och eviga. Ja – musiken är både påtaglia känslor men också en pilgrimsväg för sökandet efter existensens djupaste frågor.