Mats Zetterqvist leder elever från Edsberg / Kungl Musikhögskolan i eldfängd prakt Mozart Stravinsky Shostakovich
Pris Ord: 100 Pens: 50
NU när publikantalet är begränsat till 50 personer för kvällens konsert finns möjligheten att istället köpa en extra billig biljett till Edsbergs genrep. Detta kan ibland vara minst lika spännande som att höra själva konserten. Mats Zetterqvists spännande ledning och kommentarer kommer att höras förstärkta så att alla lyssnare kan höra de idéer och synpunkter som ges under genrepet. All musik i programmet spelas och inget hoppas över! Däremot kommer man att stanna mitt i ett stycke och ta om och pröva sig fram som man gör i musikverkstaden. Detta har vi aldrig gjort förut men alla som haft förmånen att höra repetitioner vet att det är en ofta rafflande och givande stund där man för vara med om hur ett verk mejslas fram och även ett avspänt prövande utan konsertens prestationspress. Vi gläder oss åt att kunna erbjuda detta till dem som önskar vara i skapelseverkstaden! Troligen blir hela genrep i ett svep utan någon längre paus. OBS vi i publiken skall sitta glest med hälsosamma avstånd.
Program:
W A Mozart Divertimento F-dur K 138 (11 min)
Allegro
Andante
Presto
I Stravinsky Apollon musagète, balett (1928) (30 min)
Naissance d´Apollon
Variation d´Apollon
Pas d’action
Variation de calliope
Variation de Polymnie
Variation Terpsichore
Variation d´Apollon
Pas de deux
Coda
Apothéose
paus
D Shostakovich Kammarsymfoni efter stråkkvartett nr 8 op 110a (1960) (25 min)
Largo
Allegro molto
Allegretto
Largo
Largo
Edsbergs kammarorkester under ledning av Mats Zetterqvist
Få kan sitta så absolut tysta som klassiska musiker. Det andlösa ögonlicket av begynnelse när första tonerna sätts ann. Eller den plötsliga pausen. Där i tystnaden lever vårt lyssnande upp. Där strömmar energi och idéer, ande och ljus. Tystnaden är lika viktig som de brusande klangmassorna eller den spröda fioltonen eller det dova knäppet – pizzicatot – på cellosträngen. Ty kärleken till musik inrymmer kärlek till tystnaden. Till detta icke-vara. Det verksamma är det som icke är – lär den gamle kinesiske mästaren ut.
Kanske är därför den klassiska musiken så omtyckt och viktig. Där får vi röra oss i gränstrakterna, virvlas med i dramor men också vila i det tysta och eviga. Ja – musiken är både påtaglia känslor men också en pilgrimsväg för sökandet efter existensens djupaste frågor.